Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Idag, 21:51
Konstgräset är klart för användning. Men vi ber om ansvarstagande och fortsatt tålamod!
Under fredagen den 26 juni besiktigades det nya konstgräset på Engvallen. Det innebär att det är godkänt för spel. Vi är från KIK:s sida väldigt glada att detta äntligen är på plats! En mäktig invigning kommer hållas i augusti. Vi kommer snart gå ut med mer information om den.
Från Fotbollssektionens sida vill vi dock redan nu poängtera några saker som vi vill att ledare, spelare, medlemmar och andra känner till och respekterar:
1. För att konstgräset ska hålla över tid och för att en massa onödiga och dyra reperationer inte ska behövas måste reglerna gällande konstgräset hållas. Läs skyltarna och följer reglerna som sitter runt konstgräset. Som ledare i KIK har man ett extra ansvar för att dessa hålls.
Det är fotbollsskor som gäller på konstgräset. Inga platta vanliga gympaskor eller liknande. Platta skor sliter något kopiöst på konstgräset. Inga skruvdobbar bör användas. Vi ser med fördel att fotbollsskor anpassade för konstgräs används på konstgräset.
2. Det är kommunens anläggning, men Knivsta IK som står för driften av den. Det innebär att det är Knivsta IK som förening som ansvarar för skötseln av planen. Det handlar bland annat om borstning av planen och snöröjning på vintern. Entreprenören som har gjort planen har en garanti som gäller, men den gäller dock bara om vi sköter planen efter ett antal föreskrifter. Fotbollssektionen hoppas snart ha ett upplägg för den regelbundna driften på plats.
3. Vi vill också klargöra att i och med att KIK står för driften av Engvallen så är det också vi som sköter bokningen. Det innebär att om andra klubbar eller verksamheter vill använda anläggningen får man boka via Knivsta IK mot ersättning. Det ska också sägas att vi hädan efter inte behöver betala den planhyra som vi behövt betala när vi använt kommunens konstgräsanläggning i Alsike där kommunen står för driften.
4. Det är självklart så att vi förstår att många vill komma och lira på konstgräset nu. För KIK-lag som har träningstider på Engvallens b-plan, Pizzavallen och Fröängen gäller dem fram tills grässäongen är över. Vi kommer sedan göra ett träningsschema som gäller för "vintersäsong" och försäsong. Men vill ett lag ha en enstaka träning på konstgräset eller match innan dess så kontaktar man fotbollssektionen genom att mejla fotboll@knivstaik.se.
5. Allt är inte klart runt Engvallen. Spelarbås och resultattavla kommer sättas upp.
6. Ingången till Engvallen är på långsidan längs Knivstavägen. Har man tagg så gäller samma kod som när man ska in i klubbhuset. Infarten vid Förrådsvägen ska endast användas när man behöver komma in med bil för att lasta av saker. Parkerande hänvisas i första hand till pendlarparkeringen vid Fröängen. Vi kommer gå ut med separat information till alla ledare om hur ingång, belysning med mera fungerar.
7. En massa spännande saker som ska gynna fotbollen och gemenskapen i Knivsta kommer att ske runt Engvallen framöver. Vi hoppas kunna få igång kiosken ordentligt och fotbollssektionen kommer också erbjuda lagen i föreningen ett koncept med matchcamper, detta för att stärka sektionens och lagens ekonom, men också för att gynna alla våra KIK-lirares fotbollsutveckling.
Nu börjar en ny spännande tid för fotbollen i Knivsta!
Vänliga hälsningar
Alex Bengtsson, ordförande KIK fotboll.
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies